De eerste kennismaking met Tim’s werk is een bijzondere ervaring. Tim van de Weerd is een ontwerper pur sang. Hij maakt plantenpotten, maar deze ook als zodanig omschrijven zou Tim en zijn werk tekortdoen. Zoals ze daar staan op hun elegante, ranke poten, hebben de organische potten meer weg van een levend standbeeld, ze zijn volstrekt uniek. Tim zelf noemt zijn werk ‘heel toegankelijk en toch onderscheidend’, wat in dit geval een understatement is.
Ruimte
Tim heeft een master Interieurarchitectuur en begon zijn carrière bij een internationaal bureau voor landschapsarchitectuur. Hoewel zijn creatieve brein hier aanvankelijk voldoende werd uitgedaagd, begon het na verloop van tijd toch te kriebelen. ‘Ik miste de ruimte om me verder te ontwikkelen op creatief vlak’, legt Tim uit.
Toen hij aanbiedingen kreeg om als freelancer aan de slag te gaan, zag hij hierin een kans om het idee uit te werken dat zich in zijn hoofd had genesteld. De plantenpotten Monstera en Carnivora waren geboren. Ze bieden een geheel nieuwe kijk op de functie van een plantenpot. ‘Die kronkelende poten zijn geïnspireerd op wortels. Ik wilde een product ontwerpen waarin je terugziet waar de plant vandaan komt. De pot als verlengde van de plant.’
Creativiteit
De bewondering voor Tim’s werk groeit. Het was onder meer te zien op de Dutch Design Week, in de Londense Mint Shop, op de tentoonstelling Designing Lightness in Basel (Zwitserland) en in het Dutch Design Hotel Artemis in Amsterdam. Dankzij de naamsbekendheid die hij de afgelopen jaren heeft opgebouwd kan hij zich volledig op zijn eigen producten richten. Maar hoe verhoudt Tim’s creatieve brein zich tot aardse zaken als het runnen van een bedrijf?
‘Creativiteit heeft bij mij tijd en rust nodig. Maar doordat ik daarin eerst moet investeren zonder dat ik weet wat het me concreet gaat opleveren, vergat ik in het begin soms om hiervoor ruimte in mijn agenda vrij te houden. Terwijl die creativiteit de kern van mijn bedrijf is.’ Tim plant tegenwoordig een aantal weken achter elkaar in om zich volledig te focussen op het creatieve proces. ‘Dat is lastig als je een draaiend bedrijf hebt, maar essentieel voor je creatieve ontwikkeling.’
Inspiratie
Tim koos bewust voor een studio in Vechtclub XL. ‘Ik heb hier letterlijk en figuurlijk de ruimte om te ontwerpen. Bovendien kan ik een beroep doen op andere creatieve ondernemers die mij kunnen helpen om mijn bedrijf op een efficiënte manier verder te ontwikkelen. De andere huurders hebben allemaal hun eigen expertise, wat erg handig is als je zakelijke ondersteuning en advies nodig hebt. En het is natuurlijk leuk om elkaar te inspireren met nieuwe ideeën.’
Bijkomend voordeel: Tim’s kleinere potten laat hij maken in keramiekstudio Atelier Twaalfzestig, dat ook gevestigd is in Vechtclub XL. De ontwerpers van dit atelier komen over paar weken ook aan het woord in deze interviewreeks.
Meer informatie over Tim van de Weerd.
Binnenkort vind je in het Clubblad het volgende interview met een creatief ondernemer uit Vechtclub XL: Caroline Cracco
Enter the Studio is een initiatief van Kris Black Design (interview en concept), Renske Versluijs (styling en fotografie) en Simone van Rees (studio fotografie), in samenwerking met Hustle Creatives (film) en Ghislaine van Drunen (vertaling en eindredactie).