Welkom in de relaxte studio van Nieuwe Heren. Oprichters Eric de Nijs en Tim Smit ontdekten op de Kunstacademie in Utrecht, waar ze tegelijk studeerden, dat ze een gouden duo vormen. Ze hebben allebei talent voor productontwerp en zijn beiden onafhankelijk, op het eigenwijze af. Het was dan ook een natuurlijke stap voor ze om met elkaar in zee te gaan. In juni 2009 richtten ze Nieuwe Heren op.
‘Bad-ass’
Op de vraag wat hun werkwijze is hebben ze een eenduidig antwoord: ‘We maken wat we mooi vinden. We hopen maar dat de rest van de wereld het ook mooi vindt.’ Eric en Tim werken het liefst met ‘bad-ass’ materialen, zoals zij ze noemen: leer, beton en staal. Zo is hun Lloyd lamp gemaakt met gebruik van een ouderwetse techniek om leer te vormen: met water en mallen. ‘Deze techniek werd oorspronkelijk gebruikt om leren harnassen te maken’, legt Tim uit.
Het is een tijdrovend proces, maar het levert een duurzaam product op van hoogwaardige kwaliteit. Nieuwe Heren wilde dan ook per se aan deze werkwijze vasthouden, ook al was die op het eerste gezicht niet lucratief, integendeel. ‘Het mooiste vinden we als een project precies uitpakt zoals we het hadden bedacht. Dat sterkt ons in het gevoel dat we op de juiste manier bezig zijn’, zegt Eric. In het geval van de Lloyd lamp lukte dat.
Onder meer dankzij een gelukkige samenwerking met Puik Art, een bedrijf dat talentvolle ontwerpers ondersteunt bij het productieproces en de distributie van hun werk. Puik Art hielp Nieuwe Heren met het stroomlijnen van het productieproces van de lamp, zonder dat ze aan creatieve zeggenschap hoefden in te boeten.
Puik Art ontwikkelde door de jaren heen een uitgebreid internationaal verkoopnetwerk en nam de verkoop van de collectie op zich. ‘Dat deel vinden wij het minst interessant, dus dat kwam ons heel goed uit’, aldus Tim.
Sinds Nieuwe Heren de samenwerking met Puik Art is aangegaan, verkoopt het ontwerpduo zijn producten wereldwijd, onder meer in gerenommeerde design webshops zoals Crowdyhouse, Mosey Home, Fonq en Houzz. Ze waren op de Dutch Design Week en staan regelmatig op blogs en in tijdschriften zoals VTWonen en Design Milk.
Uitbreiding
In de toekomst willen ze uitbreiden. ‘We willen meer opdrachtgevers aantrekken en nieuwe technieken onderzoeken om ons productaanbod te verbreden. Ook willen we ons verder ontwikkelen in disciplines zoals grafisch ontwerp en interieurdesign’, aldus Tim.
Ze zijn bereid om koste wat het kost hun droom te volgen. Dat betekent positief omgaan met alles wat op hun pad komt: hun eigen fouten, onvoorziene obstakels en domme pech. ‘Daar kunnen we allemaal leren.’
Meer informatie over Nieuwe Heren.
Binnenkort vind je in het Clubblad het volgende interview met een creatief ondernemer uit Vechtclub XL: Oato.
Enter the Studio is een initiatief van Kris Black Design (interview en concept), Renske Versluijs (styling en fotografie) en Simone van Rees (studio fotografie), in samenwerking met Hustle Creatives (film) en Ghislaine van Drunen (vertaling en eindredactie).