Vechtclub Keiland

In gesprek met... Martijn Gigengack (Werkstatt Gigengack)

VECHTCLUB - Screenshot 2025-11-24 at 15.18.39

Wat is de gedachte achter je atelier of studio?

De main gedachte in mijn atelier is het contrast tussen mens en natuur. Ik probeer altijd twee werelden samen te brengen met de natuurlijke elementen, die dan in contrast staan met de menselijke hand. Hoe bestaan wij in de omgeving van de aarde? Wij hebben natuurlijk heel veel impact, maar qua tijd zijn we er nog maar net. En ik vind het interessant om te kijken hoe wij bestaan binnen het grote geheel.

Wat is je achtergrond?

Ik heb productdesign gestudeerd. Ik heb daar al een beetje met glas geëxperimenteerd. Eerst heb ik het mezelf aangeleerd. Het is niet echt een onderdeel van de opleiding, maar tijdens die studie heb ik me daar alvast een beetje in in leren kennen.

Wat is een mooi moment geweest in je carrière?

Ik had bij mijn project een paar jaar terug, dat was de eerste keer op de Dutch Design Week, ansichtkaarten die ik zelf had getekend neergezet. Bij het slotfeest, alweer vrij vroeg in de ochtend, stonden we met z’n allen buiten. Er kwam er een vreemde op me af, die zei niks, moest alleen lachen en pakte uit zijn heuptas zo, die ansichtkaart. Ik vond het een groot compliment.

Hoe heb je die verdieping met glas opgezocht?

Ik ben in Tsjechië gaan kijken naar hoe ze het daar doen. Daar doen ze heel veel met glas. En toen bleek het eigenlijk wel heel erg op één lijn te zitten met wat ik aan het doen was. Ik was ook niet zomaar iets aan het doen. Nu heb ik wel die kennis mee teruggenomen naar Nederland.

Wie of wat inspireert je?

Een grote inspiratie voor mij is Stanislav Libenský. Hij was een Tsjechische glaskunstenaar uit de vorige eeuw. Ik kwam er achter dat we heel veel overeenkomsten hebben: de stage die ik heb gelopen was in zijn oude werkplaats, dus het zal niet geheel toevallig zijn. Hij werkte ook veel met glas en beton. Dat is wat ik ook doe. En ik vind het heel gaaf om te zien hoe zo’n grote naam in Tsjechië weliswaar hetzelfde soort pad bewandelt.

Wat is iets wat je geleerd hebt sinds je je eigen atelier of studio hebt?

Soms begin ik iets te laat op een dagdeel met een langdurig proces. Wanneer ik bijvoorbeeld beton ga gieten, dan moet ik twee uur na het gieten aanwezig zijn om de nabewerking te doen. En soms ben ik s’avonds nog koppig toch beton aan het gieten. Dan moet ik na twaalven nog hier zijn, terwijl ik eigenlijk dat niet in mijn planning had staan. Wat wel goed werkt is even iets te doen hebben in de tussentijd. Verder vooruit werken wat deadlines betreft, dan is het minder noodzakelijk dat je iets haastig afwerkt.

Wat is jouw motto of een quote die veel voor je betekent?

Een motto waar ik mee leef is ‘alles kan’. Mijn moeders achternaam is Kan. Ik heb daar een soort logootje voor ontworpen. Het is een heel simpel iets, ik geloof er ook wel in. Links of rechts om, je kan altijd wel manieren vinden om het te laten lukken. Een beetje een cliché misschien, maar wel een heel positief iets.

Waar kan je zelf nog van leren?

Iets meer vertrouwen in het proces, dat heb ik wel gekregen afgelopen jaren. Dat doe ik wel door ook terug te denken aan “hoe ben ik begonnen?”. Ik hoop dat ik door blijf groeien.

Wat zou je mee willen geven aan een nieuwe huurder?

Ik zou meegeven aan een nieuwe huurder dat je de ruimte een beetje eigen maakt. Dat brengt dat je veel meer op je gemak voelt en uiteindelijk ook mooiere dingen gaat maken. Dat het net even je eigen ding wordt, dat helpt mee.